Na onze eerste fietsvakantie besloten we in dit jaar om er een vervolg aan te geven, dit is ons reisverslag
van onze tweede fietsvakantie in 2008

Om een indruk te krijgen van de verschillende fietsvakanties zijn we in januari naar de open dag geweest in hotel van der Valk
in Nuland. We waren eigelijk stom verbaast dat het zo druk was, eigenlijk wisten we niet wat we konden verwachten. Bij aankomst
eerst even een bakje leut om daarna de stents te bezoeken van de verschillende fietsvakanties om een eerste indruk op te doen. Nadat
we alles bekeken hadden en het er met z'n vieren overeens waren besloten we om te gaan fietsen langs de "Drau" en de "Meren van Karinthie"
van 11 t/m 22 augustus. Voordat we weer naar huis gingen hadden we dus weeral geboekt voor de zomervakantie, ook dit jaar een extra
overnachting in hotel van de Valk in Nuland.

Op 10 augustus vertrek naar "Nuland" voor de overnachting, bij aankomst eerst even inchecken om daarna in het hotel nog even te gaan
dineren. Na een heerlijke nachtrust toch weer vroeg uit de veren om te kunnen genieten van het ontbijt. De bus was weer redelijk op tijd
zodat we alles weer op tijd konden inladen. Op weg naar ons overnachtings hotel Waldmuller te Jahrsdorf in Duitsland. Nu
nog met elektrisch in het hotel en in het dorp, maar daar komt wel verandering in met onze terugreis.

Bij aankomst in ons hotel direkt aan het dinner Ook Greta achter een heerlijk biertje?

Dinsdagmorgen vroeg vertrekken we naar het eerste begin punt van deze fietsvakantie Greifenburg in Oostenrijk.
Bij aankomst in Greifenburg de fietsen uit de trailer halen en ons klaar maken voor de eerste 26km van deze fietsvakantie, op
weg naar ons hotel Kreinerhof in Mollbrucke. Even heerlijk de benen strekken en onderweg een paar mooie foto's maken van de
forellen kwekerij.

De fietsen uitladen

Ons klaar maken voor de eerste fiets etappe

Bij aankomst in Greifenburg de fietsen gereed maken voor ons vertrek van onze eerste fiets etappe naar ons hotel in
Mollbrucke.

Water uit de bergen De Forellen kwekerij

Hotel Kreinerhof Onze hotel kamer met balkon

De andere morgen weer vroeg op om vanaf ons hotel naar Gummern te fietsen, in totaal 49km. Het voordeel dat je vanaf
je hotel vertrekt is dat je zelf kunt bepalen wanneer je vertrekt, het enige minpuntje is misschien dat je dan wel weer op tijd
s'middags bij de bus moet zijn dus toch op tijd vertrekken. Je moet maar zo denken elk voordeel heeft ook zijn nadeel.
Vandaag weer een lekker fietsweertje met enige klimmetjes, langs het handwerkmuseum (was zo vroeg nog niet open) naar Spittal. Na
Spitta verder langs de Drau op weg naar onze eindbestemming voor deze dag Gummern. Bij de lunch even van de route af om een
restaurant op te zoeken, volgens mij zijn wij elke dag de enige die een hapje gaan eten in een restaurant!

De fietsen weer klaarmaken voor het vertrek vanuit ons hotel Het handwerkmuseum

Een foto in een park in Spittal De andere foto in een park in Spittal

Tussen de middag even een bordje wegwerken

De Drau Fietsen langs de Drau

De barbque

Iedereen dacht s'avonds we gaan weer binnen eten maar de chauffeur besloot om op het laatst toch maar buiten op het terras
te gaan eten, een heerlijke barbeque met genoeg vlees en salades en natuurlijk genoeg te drinken.

Wat hebben we het toch slecht

Op donderdag stond de fietsrit Neu Toblach naar Lienz of naar Oberdrauburgons te wachten, vandaag de keuze
uit 50km of 67km. Deze dag was het dalen en nog eens dalen, aan het eind zouden we wel zien of we de laatste 27km nog zouden
fietsen of de bus in Lienz gingen opzoeken. De start lag in Italie, je kon merken dat er een hoop Italianen vrij
waren want het was behoorlijk druk. De Italianen huren bij de start in Neu Toblach een fiets en dan dalen ze tot in Lienz
waar ze de fietsen weer terug inleveren, zowel de huur fietsen als de Italianen gaan dan met de trein terug naar het vertrekpunt. Het
was dus goed oppassen geblazen want niet elke Italiaan kan evengoed fietsen, ze gaan van links naar rechts over het fietspad en kijken
niet achterom of er eventueel fietsers komen. Bij het vertrek in Neu Toblach had Adrie een klein probleempje kon zijn stuur niet meer
naar links of naar rechts draaien, wat nu! De stenenen waar we stonden hadden gleuven en Adrie had net zijn voorwiel in een gleuf
geparkeerd, was wel even lachen geblazen maar we waren wel opgelucht, op naar Sillian voor een bakje koffie.
Onderweg een van de vele stromende beekjes met het water uit de bergen Voor Sillian even een pauze

In Sillian op het markje even een bakje leut De fontein op de markt in Sillian

Onderweg geeft onze fietsbegeleider Albert uitleg hoe we het beste kunnen dalen, we fietsen echt tussen de bergen in met schitterende
natuur.

Onze fietsbegeleider Albert

Italiaanse Dolemieten Bij de aankomst in Lienz hadden we toch nog genoeg fut over om de laatste 27km ook nog maar te fietsen, in de laatste
kwamen we div. service punten tegen voor fietsen. Dit waren eigenlijk de eerste service punten voor fietsen die we tegen kwamen
onderweg, moet je niet in Nederland proberen want dan is alles zo weg.

Een service punt voor de fietsen

Na de mooie dag van donderdag kwam de vrijdag, deze dag was het regen en nog eens regen vanaf ons vertrek punt in
Winklern naar Obervellach voor z'n 35km of door fietsen naar ons hotel in Mollbrucke vor z'n 60km. Ook
deze dag zouden we wel zien wat we zouden doen. Bj ons vertrek punt in Winklern begon het al te regenen dus vandaag onze
regen kleren maar aan, maar onderweg wel een schitterende natuur.

Een mooi kletterend beekje Een van de vele kapelletjes onderweg

En vandaag de eerste lekke band, we hadden wel wat problemen om de band er goed terug op te krijgen, maar is uiteindelijk
toch wel gelukt.

De eerste lekke band

Na de 35km besloten Tonnie en Greta met de bus terug naar het hotel te rijden en natuurlijk fietsten Adie en ik door
naar ons hotel, was dit wel verstandig! Bij het vertrek bij de bus was het in de verte al aan het lichten en het donderen,
we dachten het loopt wel niet z'n vaart. Maar naarmate we meer kilometers gefietst hadden kwamen de donderslagen steeds
korter bij, bij de bus hadden we onze regen kleren maar alvast aangedaan en maar goed ook. En toen kwam het met bakken en met
bakken uit de lucht, binnen no time waren we drijf en drijf nat en maar regenen en lichten en donderen. We besloten toch maar even
eem schuilplaatst op te zoeken bij een houtzagerij, maar ja als je toch al nat bent wordt het er ook niet warmer op. Nadat het iets
minder aan het regenen was en de donderbui toch wel verder weg trok zijn we toch maar terug op de fiets geklommen voor de laatste
kilometers. Bij de aankomst in het hotel stonden Tonnie en Greta ons al op te wachten, ze waren blij dat we weer veilig en wel
terug waren. Alles maar dan ook echt alles was nat, het sopte in mijn schoenen, eerst even een warme douche en dan op naar het
avond eten en het avond programmma.

Op de laatste avond in hotel Kreinerhof werden we getracteerd op een fantastische Tiroler avond en je weet van te voren
dat ze een aantal mensen uit het publiek halen om mee te doen, we hebben ook altijd pech.

De Tiroler avond Een Toroler dans

Arie is de pineut Ook ik moet mee doen

Na de gezellige avond was het weer tijd om ons tweede hotel op te zoeken hotel Gabriel aan de Keutschacher See, maar eerst
nog even 44km fietsen rondom de Ossiachersee.

Je fietst dus echt rond de Ossiachersee, even een uitstapje naar Feldkirchen, na een bezoek aan Feldkirchen
terug de Ossiachersee op zoeken voor de laatste kilometers.

Uitzicht op de Ossiachersee In Ossiach even wat eten en het stift bezocht, na het bezoek aan Ossiach terug op de fietsen om de bus op te gaan zoeken voor onze verdere busreis naar ons tweede hotel.

Het Stift in Ossiach De binnenzijde van het Stift

Hotel Gabriel aan de Keutschacher See Onze hotel kamer

Uitzicht vanuit onze hotel kamer op het privee strandje aan de Keutschacher See

Het weer wordt steeds beter en warmer en warmer, is weer eens wat anders dan druip en druip nat terug komen van een fietsdag we hebben
niets te klagen. Zondag is de traditionele rustdag, we besloten op de rustdag naar met de rondvaartboot naar Klagenfurth
te gaan. Lekker vroeg op de fiets naar de Worthersee om in Maria Worth de rontvaartboot te nemen naar Klagenfurth, vanaf het hotel
was het maar een klein stukje en daarin zat nog een flinke afdaling in verwerkt dus eigenlijk waren we er zo. Maar de flinke afdaling
betekent natuurlijk wel bij terugkomst een flink stijgingspercentage (dan maar even van de fiets af). We waren vroeg genoeg bij
de aanlegstijger in Maria Worth, even kaartjes kopepen voor de rontvaart en dan maar wachten op de rontvaartboot. We wisten
eigenlijk niet dat Klagenfurth zo groot was, dus even aan het lopende naar de binnenstad zat er dus niet in. Even een kleine
wandeling wat eten en dan maar terug met de rontvaartboot richting Maria Worth om dan ons hotel terug op te gaan zoeken.

De rontvaartboot in Maria Worth De makette van de Worthersee met de verschillende steden waar je kunt aanmeren

De kerk van Maria Worth Het imposante uitkijktoren welke hoog boven de bergen uitsteekt

Op maandag begint de dag redelijk goed met een kapotte bus, even een noodsenario. Dan maar een aantal routes omdraaien zodat we de
route van woensdag vezetten naar maandag zodat we vanuit het hotel kunnen vertrekken, hadden ze een hele dag om de bus te maken. Vanaf deze
dag gaan de temperaturen nog sneller stijgen lijkt het wel. Deze dag dus rondom de Worthersee voor z'n 55km, de eerste kilometers hadden we dus
op zondag al gefietst via Velden naar Klagenfurth en dan weer terug richting door smalle paden in de bergen naar ons hotel. Bij
aankomst even snel omkleden om een duik te nemen in de Keutschacher see, het hotel had immers toch een privee strand. Door de warme
temperaturen was het water ook lekker opgewarmt en voor ons een lekkere koele duik in vergelijking met de warme temperaturen bovenop.

De promenade in Velden De bloemen promenade in Velden

Na het fietsen even een heerlijke duik

Uitleggen hoe je moet blijven drijven

De bus was weer gemaakt zodat we dinsdags weer de route konden fietsen welke geplant stond vanaf de Ossiachersee via
Villach naar Feistritz im Rosental voor in totaal 54km. Het was weer een strak blauwe hemel dus smeren maar, binnen no
time stonden we in Villach waar we even door de stad hebben gelopen en de kerk hebben bezocht. Nadat we uit de kerk kwamen
hebben we een heerlijk bakje koffie gedronken, net toen we bij een terras wilden gaan zitten kwam er een kleuter klas voorbij welke
allemaal aangelijnt waren. Dit zie je dus bij ons niet meer, is wel prakties want zo kunnen ze in elk geval niet weg lopen.

De aangelijnde kleuter klas in Villach

Onderweg kwam je hele leuke tafereeltjes tegen met mooie beeldhouwerken, en je komt zo maar een ooievaar onderweg tegen.

Een monument in Villach Het glas in lood in de kerk van Villach

Leuk tafereeltje Manneke pis

Ze brengen ook overal babies

Op de terugweg naar het hotel was het redelijk stijl maar kreeg je een mooi overzicht op het dal, de andere morgen
zouden we even stoppen om een paar foto's te maken. Op de een na laatste fietsdag zouden we fietsen vanaf Feistritz im Rosental
naar Seidendorf, toch weer 43km. Het was in de morgen een beetje nevelig maar het zonnetje zou snel weer te voorschijn
komen. Naarmate we steeds dichter bij onze eindbestemming kwamen voor deze dag werd de lucht steeds donkerder en donkerder, nog maar
een klein stukje riep Adrie. Door het mooie weer van de laatste dagen had Greta de regenpakken uit de fietstassen gelaten foutje
zou later blijken. En ja hoor we moesten misschien nog een kilometer of 5 en toen deden ze de sluizen boven ons open, Greta kon onder
de cape van ons nog schuilen maar Adrie was in geen velden of wegen te bekennen. Toen de bui over was kwam hij uit de bossen vandaan
en droop, echt schuilen onder de bomen help ook niet tegen z'n buitje regen. Toen we bij ons eindpunt arriveerden stond het zonnetje
terug aan de hemel en na een uur was alles toch weer redelijk droog. In het vervolg gaat de regen kleding dus niet meer uit de
fietstassen, aldoende leert men.

In de morgen een paar mooie foto's maken van het dal De bus bij de stop plaatst

Een monument bij onze eind bestemming De betekenis van het monument

Nadat we in de morgen afscheid hadden genomen gingen we op weg naar Hallein ons laatste vertrekpunt van deze
geweldige fietsvakantie, op weg naar Salzburg voor de laatste 23km. Salzburg is een mooie oude stad welke je een keer
moet bezoeken en dan vooral het oudere gedeelte waar ook de beroemde Mozart is geboren. Maar als je Salzburg in fietst
waar moet je dan zijn, gelukkig was er een ouder iemand die ons de weg wees waar we moesten zijn.

Kasteel Hohensalzburg De poort naar het oude centrum

Het huis waar Mozart is boren Een oude bently

Nog even uitrusten voor de terugreis

Na ons bezoek aan Salzburg op weg naar ons overnachtings hotel, het zelfde hotel als op de heen reis. Toen we
bij ons overnachtings hotel aangekomen waren en onze koffers hadden uitgeladen moest de buschauffer de bus nog even recht zetten.
Jo de linburger moest nog snel even iets pakken uit de bus, bij het achteruit manouvreren kon de buschauffeur het niet goed zien
want onze Jo stond in zijn zichtveld zodat de buschauffeur een elektrische kast omver reed. Om 21:00 uur ging het gehele dorp
spanningsloos om dit te maken zodat we met een kaarsje onze hotel kamer moesten opzoeken, wel romantisch.

De laatste avond Greta weer achter een biertje?

Met een kaarsje onze weg zoeken Valt niet mee om even te bellen naar het thuis front in het donker

Nadat we alles hadden opgeteld kwamen we in totaal op 435km, een heerlijke geslaagde vakantie met mooie fietsroutes. Op de laatste dag
nog even een groepsfoto voordat iedereen zijn eigen weg gaat.